Producent, režisér a scénárista Tomáš Magnusek se snažil ve své trilogii Bastardi podchytit reálnou situaci na školách, kde je převaha romského studentstva. Námět hodnotím jako velmi kladný. Tento typ filmu v naší kinematografii chyběl. Kamerové zpracování nepatří mezi nejlepší, ale toto skvěle maskuje skutečnost, že film je podáván podle skutečné události. Ale na to, že při prvním dílu bylo Tomáši Magnuskovi 26 let stačilo by to jen trochu vylepšit a bylo by to splnění amerického snu. Jeho předchozí film se jmenoval Pamětnice.
Jeho herecký potenciál je velmi veliký. Taktéž jako scénárista umí skvěle vykreslit postavy a napsat dialogy tak, aby nebylo poznat, že je to naučený text. Hlavní nevýhodou tohohle filmu je fakt, že Tomáš Magnusek neumí vykreslit dobře klenbu příběhu. Přeskakuje ze scény do scény. Jednou tam nadávají studenti na kolemjdoucí, v následné scéně naopak se je snaží učitel něco naučit či je tam soulož učitele se studentkou. Jako výjevy ze života tento film je perfektní, ale jako film o příběhu to není nic moc. Jeden z faktů proč tato klenba není dokonalá je fakt, že scénárista Magnusek a producent Magnusek nejsou na sebe moc tvrdí. Špatnou ruku měl také v podobě režiséra. Ten koho si vybral, nenatočil dvacet let žádný film a ten tak vypadá, jako kdyby se režisér Petr Šícha celých těch dvacet let nepodíval na žádný film. Na prvním díle této trilogie se dají nalézt také velké pozitiva a to nejen realističnost dialogů, ale také skvělý výkon dětských neherců. Hudbu k tomuto nazpíval známý slovenský rapper Patrik „Rytmus“ Vrbovský.
Přidám také popis děje. Tomáš Magnusek se jako učitel nechá přeložit na cikánskou školu, kde učila jeho sestra (Kristýna Leichtová). Kterou znásilnili, až tak, že byla mrtvá a Tomáš Magnusek se snaží vypátrat, který žák zabil jeho sestru. V rámci děje také poznáme, jak to chodí na školách s romským etnikem. Mnohdy to bude možná také více nefouknuté, než je to ve skutečnosti. Ve filmu se popisuje jaký postoj má romské etnikum ke vzdělání, jaké vztahy mají s pedagogickým sborem, kdy často pedagogický sbor nerespektuji. Tomáš Magnusek v nich, ale pomaličku zbudí přirozenou autoritu a někteří studenti ho začnou respektovat a vzhlížet k tomu. V tomto také vidíme, že ne každý cikán je stejný jak jej popisuje majoritní společnost. Je zde také ukázáno, že někdy na takových školách se najdou profesoři, kteří upraví známku za pohlavní styk.
Díky tomu, že jednička byl takový velký hit a vidělo ji přes půl milionů diváků. A to také proto, že je to jeden s prvním filmů, který promluvil o romské komunitě veřejně a otevřeně. Rozhodl se Tomáš Magnusek natočit pokračování. Film, který již měl přívlastky jako rasistický. Romská komunita tento film přijala za svůj a nijak proti němu neprotestovala. Stejně jako kdysi veksláci u filmu Bony a klid.
Druhý díl navázal na ten první. Začíná to tím, že učitel Magnusek byl povýšen na pozici ředitele Základní školy. Skoro celý film je v postavě štvance a to z důvodu, že v jedničce vzal zákon do vlastních rukou a mnohdy nešel pro facku daleko. Byl také případ, že jeden student byl udeře tak silně, že zemřel. Celý film jej pronásledují mafiánští bossové Dostálů (ve které nemálo vynikl Jan Šťastný a Jiří Krampol). Za vraždu v minulém díle jej také pronásleduje policajt Karas (Martin Dejdar), který se jej snaží dostat do vězení. Tomáš Magnusek (Majer) se před nimi snaží utíkat, co to dá, ale obě dvě strany zákona mají vždy navrch. A toto je kámen úrazu. Z realistických dialogů, kde bylo jasně vidět, že Tomáš Magnusek jasně zná problematiku romské kultury se stala kriminální zápletka, která má nějaké svézákonitosti a v dnešní době, kdy kriminálky natáčí skoro každý chce také trošku fantazie. Tento film hodně připomíná seriál na pokračování. Karas najde klček od trezorky, který tam zanechal jeho předchůdce. Kde najde důkazy proti Majerovi. V trezorku je jeho DNA a další neprůstřelné stopy. Na režisérský stolek si usedá Jan Langyel. Tento film byl jeho debut a bylo jasně poznat, že je to spíše kameraman než režisér. Špatnou dějovou linii se snaží zamaskovat rychlými střihy, ale někdy jsou až tak rychlé že by se mohli zpomalit. Rád bych uvedl pár příkladu rychlých střihů. Za prvé je rychlý pohled na školu odkud vycházejí problematičtí žáci. Vyjíždějí na lyžařský výcvik. Z výcviku je tam jen pár obrázku a poté se mluví, jak se všichni změnili. Jak ten výlet prospěl. Ale jak se změnili? Čím výlet prospěl? To se z nedozvíme. Druhá chyba byla taková, že Majerovi byl ukradnut mobilní telefon, aby se na něj Dostál mohl napojit. Řediteli Majerovi tento mobil vůbec nechybí, a když se tam najednou objeví nezajímá ho proč zmizel a jak se objevil. Dále scénárista Magnusek dal herci Magnuskovi hodně velkou apatii. Na auto mu nastříkají „Si vrah!“. On si jej všimne, ale umyje jen z oken a nesnaží se nějak zamaskovat graffiti z kapoty a jezdí v tom normálně po městě.
Celkově film nehodnotím záporně, protože na kriminálkách se zde vylámal zuby kde jaký tvůrce. Nemůžeme zcela očekávat realitu filmu, protože toto není artový film, ale film stvořený pro komerci.
Třetí pokračování, které jsem ještě bohužel neměl možnost shlédnout podle kritik he velmi xenofobní a rasistický. Podle filmových kritiků děj stejně jako v jedničce není nijak propojen jsou to pouze nahodilé příběhy, které zřejmě Tomáš Magnusek pochytil za svou učitelskou kariéru. Část filmů se točí kolem soudů, kde soudce (Radoslav Brzobohatý) se rozhoduje o tom, zda za tři vraždy je doživotí nebo ne. Celý film nám tvrdí, že tito tři mrtví hoši byly grázlové, kteří si nic jiného nezasloužili. Třetinu filmu je promítán s efektem sépie, kdy vzpomíná na své zážitky z uplynulých dvou dílů. Nebo projíždí republikou po neznámých místech a přespává, kde se dá. Hudba byla jako u všech dílů spíše rapová. Dále není jasné, jak se tam některé postavy objevily. Pochopitelně byly to postavy známějších herců. Pro případ bych uvedl, podle kritika výkon Vlastimila Zavřela, který svou tragickou roli hraje moc komicky a snaží se zesměšnit také infarkt. Na konci celé trilogie Tomáš Magnusek pronáší svůj monolog, kde se vyznává z toho, že by ho všichni měli následovat a že on je zde jako mučedník. Dále že nemáme být slepí k bezpráví.
Podle mého názoru byla nejlepší jednička, kde popisuje plasticky chování žáků na školách. Jak já mnohdy říkám první díl je ten nejlepší a tady u toho to souhlasí se vším všudy.