Dnes proběhla v Hlučíně akce ke 100. výročí uvedení tratě Opava-Hlučín-Petřkovice-(Chalupki) do provozu
Ještě do konce první světové války se myslelo, že vlaky pojedou po celé trase, ale po válce zůstalo v provozu těleso pouze do Petřkovic, které se po čase proměnilo na tramvajovou linku číslo 1 z Hlučína do Ostravy. Tato linka byla v provozu do roku 1982.
Fotografie jsou na rajčeti (http://ondys.rajce.net/21.9_-_100_let_zeleznicni_trate_Opava-Hlucin-Chalupki) a výběr je na Facebooku ( https://www.facebook.com/media/set/?set=a.551941624871543.1073741935.190842167648159&type=3&uploaded=71 )
Komentář k této akci:
Byla sobota krásný den a naše redakce se rozhodla, že navštíví nějakou z události tady u nás. Volby padla na akci v Hlučíně 100. let železnice. Tato akce byla uskutečněna u příležitosti výročí trati Opava-Hlučín-(Chalupki). Vysvětlím níže.
Začátek akce byl v 10:50 z Hlučína. Akce sic začínala dříve – jako například Opava, Kravaře a Dolní Benešov, kde se také uskutečnili spolu s Hlučínem doprovodné programy v podání mažoretek a dechovky.
Naše redakce se vydala nejprve po stopách zaniklé a nebo nedostavěné trasy Hlučín – Chalupki. Část trasy jistě bude většina ze čtenářů znát. Vlakové napojení ve směru na Petřkovice od Hlučína z nádraží vedlo od čerpací stanice SHELL až o zatáčku u restaurace „U američanek“ v Petřkovicích. Nejprve něco málo k historii – trať se začala stavět v roce 1911 z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu (Chalupki). 28.10 1913 byl zahájem provoz na trase Kravaře ve Slezsku – Hlučín. V říjnu 1921 se začala dostavovat trasa do Petřkovic, která byla otevřena 14. 6 1925. V dubnu 1945 a na konci první světové války, byla trasa do Petřkovic ukončena na zastávce Petřkovice, doly která se nachází u nynější restaurace „Američanky“. Tyto komplikace byly způsobeny výbuchy mostu po odchodu německých či jiných vojsk. 3.11 byl obnoven provoz z Dolního Benešova do Ludgeřovic a 18.12 na zastávku Petřkovice, doly. Z důvodu, že se již neopravil most do Petřkovic tak na jaře 1950 se začalo s tramvajovou trati ve směru Hlučín – Ostrava (Hrabůvka). Tato trasa byla v provozu od 29.12 1950 – 1.12 1982, kdy jej nahradila autobusová doprava. Dnes jsou studie o řevedení dopravy ze silnice I/56 na jinou novou R/56 Krnov – Hlučín – Ostrava a po komunikace I/56 by byla zavedena vlakotramvaj.
První zastávka, u které se nezastavilo ale, z důvodů komplikací při parkování historického autobusu Karosa ŠL11 byla nádražní budova LUDGEŘOVICE, která dodnes stojí někde kolem chovatelské budovy, kde se konají výstavy. Nebo to byla ona? 😀 to nevím přesně.
Pokračovalo se dále po silnici a zároveň trati I/56 až k američankám, kde byla první zastávka. Na místě nynějšího parkoviště, které se nachází v zatáčce se nacházel tzv. trojúhelník, kde se obráceli tramvaje. O kousek vedle za stromy je dodnes vybetonovaná „díra“, která byla nachystána pro případné opravy tramvají v omto provizorním depu. Jakmile jsme sešli ulici, tak jsme se dostali poblíž náměstí v Petřkovicích, kde je dodnes patrný pomník této dráhy a to sloup podpírající mostovou konstrukci. Jeden se nachází u hlavní cesty druhý následně níže. To bylo první zastávka. Pokračovalo se v jízdě na Koblov a Paseky.
Po trase jsme dále navštívili bývalou nádražní budovu Petřkovice, kde se nyní od roku 1992 nachází restaurace. Na zahradě této restaurace je dodnes vystavené dvojkolí z lokomotivy, které ale nikdy na této trase nejezdilo Dále je zde pamětní cedule, co bylo s touto budovou kdysik a uvnitř restaurace je pár historických fotografií. Toto byla poslední zastávkana vlakové lince, dále se bohužel podařilo postavit pouze 60% trasy.
Další zastávka byla u dolu Koblov, kousek od ulice Podsedliště, kde se nachází již nachystaný val a násep pro položení kolejového tělesa. Pod tímto valem se dodnes nachází tunel. Celý val je možno projít, až na pár vyjímek, které jsou oploceny celý od Petřkovic ažz na Chalupki (Annaberg )
Následně jsme se dostali do lokality Paseky v katastru obce Šilheřovice, kde autobusový zájezd končil. Čekal nás 1,25 km dlouhý pochod po zbývající části nedostavěné dráhy. Za farmou, která se na Pasekách nachází jsme odbočili doleva, kde jsme minuly mostek, který byl postaven také pro položení kolejového tělesa a došli jsme k strážní věži, která je nyní oplocena a jsou za ní psi. Počet těchto psů je těžko odhadnutelný. Stráží věž kdysi fungovala jako ochrana před nepřáteli, jelikož se nacházíme na Rakousko-Uherské-Pruské hranici. Dále jsme se vrátili k farmě a pokračovali dále k cestě, která nás dovedla do Annabergu, kde jsme na první asfaltové odbočce vpravo došli k pozůstatkům traťového tělesa, která bylo dodnes v zemi. Jelikož polská strana již měla celou síť až do Hlučína ze své strany hotovou, jen stačilo napojit. Jejich legislativa je taková, že nejorve se koleje nechají zarůst a až pak se prohlasí po několika dístkách let za zrušenou trasu a vytrhají se koleje. Část těchto kolejí avšak poláci dodnes využívají na obrátku nákladních lokomotiv.
Zde jsme si jen ukázali jak se z nákladní částí nádraží CHALUPKI dostat do osobní části, kde se dá dále cestovat na území polské republiky a byly jsme upozornění, že v Polsku nechodí průvodčí za Vámi, ale vy za nimi. A šli jsme zpět na Paseky, kde na nás čekal již autobus. Toto je konec naučné části.
Druhým bodem programu byla projížďka historickým vlakem po trase Hlučín – Kravaře ve Slezsku a Opava Východ. Zde se jelo vlakem tzv. “ Hurvínkem“ a jelo se po Vám jistě dobře známé trase.
děkuji za pozornost.
Videa z historie, která je zde popsána a pohled z Hurvínka naleznete na http://www.youtube.com/user/Studiochabovec/videos?sort=dd&view=0&shelf_index=0